W trójkącie pomiędzy Jabłonkowską i Armii Krajowej w Krakowie a ul. Pręty w Alwerni. Fotografia dekoracji wielkopostnej w kościele górnym wykonana przez fotografika-amatora Andrzeja Słotę, naszego parafianina właśnie z ul. Armii Krajowej. Dekoracja zaprojetowana i wykonana w pracowni p. Tomasza Wojcieszka z Alwerni. Prowokująca. Z obrazem Ducha, który nie uosabia mocy, raczej martwotę. Z katalogiem dziesięciu słów, które pozbawiono przeczenia nie. Zdumiewa rzeczywistość tak charakteryzowana: mieć bogów przed Panem, wymawiać Jego imię nadaremno, zabijać, cudzołożyć, kraść, kłamać, pożądać...Zdumiewa rzeczywistość, którą sami kreujemy.
Urywki argumentacji zaczepnięte z rozmów prowadzonych przy dekoracji:
- coś z tym trzeba zrobić - to prawda, mamy do czynienia z dekoracją wielkopostną, z dekoracją w drodze do..., w oczekiwaniu na... Trudno sobie wyobrazić, żeby zobrazować uśmiechniętą rodzinę biegnącą przez łan zboża pod parasolem prężnych skrzydeł gołebicy. Bardziej orlich niż gołębich. Wielkie rzeczy wymagają krzyża wysiłku. Kształtują się w cieniu krzyża. Martwota i niezgoda na Boże propozycje bardziej oddaje nasz stan wewnętrzny przy wejściu w Wielki Post.
- nie jestem przyzwyczajony do takich treści przy ołtarzu - też racja. Nie jest nam obce wrażenie, że przemiana w nas dokonała się zanim się w ogóle zaczęła. Że posiedliśmy na zawsze i nieodwołalnie sferę sacrum. Złudne wrażenie...
- daczego tak? częściowo odpowiedź zawarta jest w komentarzach do poprzednich urywków. Dopełnieniem jest propozycja. Pytanie dlaczego tak zamieńmy na dla kogo tak? Dla mnie, który potrzebuję skruchy i nawrócenia, bo nie jestem mniejszym grzesznikiem niż zabójcy galilejscy i ofiary zawalenia wieży w zachodniej części Jerozolimy przy znanej sadzawce. Bynajmniej.
W tym samym czasie przyszli niektórzy i donieśli Mu o Galilejczykach, których krew Piłat zmieszał z krwią ich ofiar. Jezus im odpowiedział: Czyż myślicie, że ci Galilejczycy byli większymi grzesznikami niż inni mieszkańcy Galilei, że to ucierpieli? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie. Albo myślicie, że owych osiemnastu, na których zwaliła się wieża w Siloam i zabiła ich, było większymi winowajcami niż inni mieszkańcy Jerozolimy? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy tak samo zginiecie.Łk 13, 1-9 w przekładzie Biblii Tysiąclecia
Urywki argumentacji zaczepnięte z rozmów prowadzonych przy dekoracji:
- coś z tym trzeba zrobić - to prawda, mamy do czynienia z dekoracją wielkopostną, z dekoracją w drodze do..., w oczekiwaniu na... Trudno sobie wyobrazić, żeby zobrazować uśmiechniętą rodzinę biegnącą przez łan zboża pod parasolem prężnych skrzydeł gołebicy. Bardziej orlich niż gołębich. Wielkie rzeczy wymagają krzyża wysiłku. Kształtują się w cieniu krzyża. Martwota i niezgoda na Boże propozycje bardziej oddaje nasz stan wewnętrzny przy wejściu w Wielki Post.
- nie jestem przyzwyczajony do takich treści przy ołtarzu - też racja. Nie jest nam obce wrażenie, że przemiana w nas dokonała się zanim się w ogóle zaczęła. Że posiedliśmy na zawsze i nieodwołalnie sferę sacrum. Złudne wrażenie...
- daczego tak? częściowo odpowiedź zawarta jest w komentarzach do poprzednich urywków. Dopełnieniem jest propozycja. Pytanie dlaczego tak zamieńmy na dla kogo tak? Dla mnie, który potrzebuję skruchy i nawrócenia, bo nie jestem mniejszym grzesznikiem niż zabójcy galilejscy i ofiary zawalenia wieży w zachodniej części Jerozolimy przy znanej sadzawce. Bynajmniej.
W tym samym czasie przyszli niektórzy i donieśli Mu o Galilejczykach, których krew Piłat zmieszał z krwią ich ofiar. Jezus im odpowiedział: Czyż myślicie, że ci Galilejczycy byli większymi grzesznikami niż inni mieszkańcy Galilei, że to ucierpieli? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie. Albo myślicie, że owych osiemnastu, na których zwaliła się wieża w Siloam i zabiła ich, było większymi winowajcami niż inni mieszkańcy Jerozolimy? Bynajmniej, powiadam wam; lecz jeśli się nie nawrócicie, wszyscy tak samo zginiecie.Łk 13, 1-9 w przekładzie Biblii Tysiąclecia