W listopadzie Ojciec święty poprosił nas byśmy się modlili za cierpiące dzieci:
Módlmy się, aby dzieci, które cierpią – żyjące na ulicach, ofiary wojen, osierocone – miały dostęp do edukacji i mogły na nowo doświadczyć bliskości rodziny.
W spocie multimedialnym rozwijającym treść intencji papież powiedział:
Wciąż mamy miliony chłopców i dziewczynek, które cierpią i żyją w warunkach zbliżonych do niewolnictwa. To nie liczby: to istoty ludzkie z imieniem, z własnym obliczem, z tożsamością daną im przez Boga.
Zbyt często zapominamy o naszej odpowiedzialności i przymykamy oczy na wyzysk tych dzieci, które nie korzystają z prawa do zabawy, do nauki, ani do marzeń. Nie są również otoczone ciepłem rodzinnym.
Każde dziecko zepchnięte na margines, porzucone przez rodzinę, pozbawione nauki w szkole, bez opieki medycznej, jest krzykiem! To krzyk wznoszący się do Boga i oskarżający system, który my dorośli zbudowaliśmy. Porzucone dziecko to nasza wina. Nie możemy dłużej pozwalać na to, aby dzieci czuły się samotne i opuszczone; powinny mieć możliwość zdobycia wykształcenia i czuć miłość rodziny, aby wiedzieć, że Bóg o nich nie zapomina.
Módlmy się, aby cierpiące dzieci, które żyją na ulicy, ofiary wojny i sieroty, miały dostęp do edukacji i mogły odkryć bliskość rodziny.
Módlmy się, aby cierpiące dzieci, które żyją na ulicy, ofiary wojny i sieroty, miały dostęp do edukacji i mogły odkryć bliskość rodziny.
II. Z nauczania papieskiego o różańcu List Apostolski Ojca Świętego Jana Pawła II Rosarium Virginis Mariae o Różańcu Świętym, p. 36.
Owszem, spoglądając na koronkę różańcową trudno nie odnieść wrażenia, że paciorki chronią nas przed roztargnieniem i pogubieniem się w modlitwie wieloma zdrowaśkami. Mają znaczenie techniczne. Jan Paweł II to zauważa i uznaje w swym Liście.
Zaraz potem jednak zwraca naszą uwagę na symbolikę koronki. Przywołuje ona modlitwę wierzącego człowieka, którą zwykle zaczynamy od krzyża Jezusa i znakiem krzyża kończymy. Koronka jest jak codzienna modlitwa wierzącego i jak całe jego życie, które zaczyna się od naznaczenia go krzyżem w momencie chrztu i do naznaczenia krzyżem w momencie śmierci podąża. Koronka symbolizuje również duchowe oddanie wierzącego Chrystusowi, które swoje źródło i dopełnienie znajduje w Ukrzyżowanym.
Papież przywołuje również porównanie bł. Bartłomieja Longo, który widział w koronce symbol słodkiego synowskiego łańcucha wiążącego nas z Bogiem i Jego Matką, jak również braterskich relacji, które dzięki modlitwie możemy nawiązać z bliźnimi.
Papież przywołuje również porównanie bł. Bartłomieja Longo, który widział w koronce symbol słodkiego synowskiego łańcucha wiążącego nas z Bogiem i Jego Matką, jak również braterskich relacji, które dzięki modlitwie możemy nawiązać z bliźnimi.
III. Dyżury
1. Gablotę różańcową aktualizuje X róża młodych bł. Stefana Wyszyńskiego pod opieką zelatorki, p. Mileny Suligi.
2. Dyżur różańcowy w listopadzie i w grudniu podejmują:
Data |
Róża |
Zelator (ka) |
Część różańca |
9 listopada 2022 |
IV, św. Anny |
p. Anna Wiśniewska |
Bolesna |
16 listopada 2022 |
V, św. Jadwigi Królowej |
p. Ewa Kempa |
Chwalebna |
23 listopada 2022 |
VI , św. Faustyny |
p. Barbara Kowalczyk |
Radosna |
30 listopada 2022 |
VII, św. Teresy od Dzieciątka Jezus |
p. Katarzyna Maciaszkiewicz |
Światła |
7 grudnia 2022 |
VIII, św. Ojca Pio |
p. Barbara Kowalczyk |
Bolesna |
14 grudnia 2022 |
IX, św. K. Królewicza |
p. Stanisław Gil |
Chwalebna |
IV. Aktualności
1. Gratulujemy odznaczonym Medalem Jana Pawła II Za Zasługi dla Archidiecezji Krakowskiej zelatorkom Żywego Różańca w naszej parafii, które 33 lata i więcej pełnią swoją posługę. Są to:
- zelatorka róży I żeńskiej, p. Maria Kubicz,
- zelatorka III żeńskiej, p. Władysława Tekiela,
- oraz zelatorka róży IV żeńskiej, p. Anna Wiśniewska
2. Dziękujemy ks. prałatowi Stanisławowi Szczepańcowi, który odprawił sumę odpustową w uroczystość św. Jana Kantego i wygłosił cenną homilię uwzględniającą wątek maryjny, różańcowy w życiu naszego Patrona, oraz zwracającą uwagę na ślady treści kolejnych tajemnic różańcowych w naszym życiu.
3. Prosimy o modlitwę za o. Konrada Żbika, cystersa z Archiopactwa w Jędrzejowie, który 11 listopada ma przyjąć monastyczną profesję wieczystą, o ład moralny i pomyślność dla Ojczyzny w 104. rocznicę odzyskania przez nią niepodległości, o udział modlitewny w święcie patronalnym dolnego kościoła poświęconego czci MB Miłosierdzia.
4. Tradycyjne Jerycho Różańcowe rozpocznie się w sobotę, 26 listopada, przed pierwszą Niedzielą Adwentu, o godz. 20.00 i zakończy się w następną sobotę, 3 grudnia, o godz. 20.00. Jest pomyślane jako przygotowanie do wejścia w nowy rok liturgiczny i duszpasterski pod hasłem: Wierzę w Kościół Chrystusowy. Pragnący indywidualnie lub we wspólnocie modlitewnej włączyć się w te akcję modlitewną powinni zarejestrować się na stronie Żywego Różańca Archidiecezji Krakowskiej.
V. Wyczytane w Różańcu
Św. Wojciecha przedstawia się w ikonografii z pastorałem i wiosłem, to zaś z księgą. Czym jest ta księga? Czy nie jest śpiewnikiem? Czy św. Wojciech zredagował tekst Bogurodzicy, czy ją śpiewał? O tym w patriotycznym artykule Pieśń Ojców Karoliny Kalinowskiej. Polecamy do lektury cały listopadowy numer Różańca.