Puste2 MENU
          Co się wydarzy, gdy dwóch księży z górską pasją połączy siły?  Na pewno będzie wysoko i wymagająco.
         Z kolegą, ks. Maciejem Medesem, pracującym w Libiążu, wybraliśmy się w lipcu br. we włoskie Alpy, aby zdobyć kilka szczytów przekraczających 4000 m.n.p.m. Jedna informacja na facebooku, jeden telefon i zarysował się plan na dwa tygodnie wspinaczki. Postanowiliśmy wybrać się do doliny Aosty położonej w północnozachodniej części Włoch. Wszystkie nasze ambitne cele były położone na wysokości powyżej 4000 m.n.p.m. Dłuższe przebywanie na takich wysokościach musi być poprzedzone procesem aklimatyzacyjnym, czyli dostosowaniem się organizmu do niskiej zawartości tlenu w powietrzu ( około 50% mniej niż w dolinach)  i niskiego ciśnienia atmosferycznego (około 600 hPa na wys. 4000 m.). Proces aklimatyzacji polega na wchodzeniu w wyższe partie gór i schodzenie niżej na nocleg. Trwa to około 3 - 4 dni.
        Aklimatyzację robiliśmy w masywie Monte Rosa. Spaliśmy 2 dni w schronisku Mantova położonym na wysokości 3500 m.n.p.m. W tym czasie udało nam się wejść na Piramide Vincent 4217 m.n.p.m. oraz na Ludwigshöhe 4341 m.n.p.m. Trzecią noc spędziliśmy w biwaku Felice Giordano położonym na szczycie Balmenhorn 4167 m.n.p.m. nad którym postawiono kilkumetrową figurę Pana Jezusa.
       Po zaaklimatyzowaniu przyszedł czas na pierwszy z naszych celów - Trawers Lyskammów. Jest to najpiękniejsza, najbardziej eksponowana i najtrudniejsza śnieżna grań w Alpach, której długość wynosi około 4 km.  Pokonanie samego trawersu zajęło nam około 4 godz. Przeszliśmy przez dwa szczyty - Lyskamm Orientale 4527 m.n.p.m. oraz Lyskamm Zachodni 4479 m.n.p.m. Trudność polega przede wszystkim na tym, że idzie się ostrzem grani, a po obydwu stronach znajdują się kilometrowe przepaści. Tam nie ma miejsca na brak koncentracji i jakikolwiek niewłaściwy ruch.
        Po dwóch dniach odpoczynku przyszedł czas na kolejny trudny cel - Matterhorn 4474 m.n.p.m. - zwany najpiękniejszą górą świata. Co roku próbuje ją zdobyć około 3000 osób, niestety nie wszystkim się to udaje. Rokrocznie tylko na tej górze podejmuje się około 80 akcji ratunkowych z udziałem helikoptera, a od 8 do 10 osób rocznie niestety przepłaca wspinaczkę życiem. My postanowiliśmy wejść od strony włoskiej tzw. Lwią Granią. Jest to wariant trudniejszy od szwajcarskiego, ale dzięki temu mniej uczęszczany. W pierwszy dzień musieliśmy dostać się z miasteczka Breuil-Cervinia do schroniska Carrel 3830 m.n.p.m. To kilkugodzinny spacer najpierw wśród alpejskich łąk, później stromym lodowcem, a na końcu już właściwą częścią Lwiej Grani. Pogoda na atak szczytowy nie zapowiadała się rewelacyjna, ale było to jedyne "okienko pogodowe", które dawało jakąkolwiek możliwość zdobycia szczytu. Następnego dnia wstaliśmy o 3 nad ranem, zjedliśmy śniadanie, ubraliśmy uprzęże, związaliśmy się liną i o 4 wyruszyliśmy w stronę szczytu. Początkowo napotkaliśmy sporo trudności orientacyjnych, bo droga nie była wystarczająco oczywista. O godzinie 6 stanęliśmy na Pic Tyndall 4241 m.n.p.m. (szczyt w grani Matterhornu), później przeszliśmy przez mocno eksponowaną przełęcz i znaleźliśmy się w kopule szczytowej. Choć do szczytu pozostało około 200 m w pionie to jednak teren był wymagający. Kilka minut po godzinie 8 zameldowaliśmy się na szczycie. Wiał mocny wiatr, widoczność na kilkanaście metrów, ale nie to było najważniejsze. Szczęście samo w sobie to bycie na szczycie tej najbardziej rozpoznawalnej góry świata. Po modlitwie dziękczynnej i kilku fotkach wyruszyliśmy w drogę powrotną do schroniska Carrel. Zejście okazało się trudniejsze niż wejście. Po 6 godzinach zameldowaliśmy się z powrotem w schronisku. 10,5 godziny bardzo wymagającej wspinaczki. Dopiero kolejnego dnia rano wyruszyliśmy w dół do miasteczka.
       Pobyt w Alpach wiąże się z codziennym sprawdzaniem pogody i dostosowywaniem celów do aktualnej sytuacji. Przez to zostaliśmy zmuszeni by zmienić miejsce na Alpy Kotyjskie położone na wysokości Turynu.
      W tym paśmie górskim najwyższy szczyt to Monte Viso 3841 m.n.p.m. (Wypatrzyliśmy tę górę z masywu Monte Rosa, gdyż rano na horyzoncie rysowała się jej smukła sylwetka o piramidalnym kształcie mocno górująca nad innymi wierzchołkami). Początkowo planowaliśmy atak szczytowy ze schroniska Quintino Sella położonego na wysokości 2640 m.n.p.m., ale okazało się że nie ma dla nas miejsca. Dlatego postanowiliśmy noc spędzić w biwaku Andreotti na wysokości 3225 m.n.p.m., posiada on 6 miejsc do spania. Dojście w znacznej części prowadziło po zboczach masywu Monte Viso i ubezpieczone było w łańcuchy.  Po 6 godzinach podejścia z parkingu byliśmy na miejscu, przygotowaliśmy sobie kolację i poszliśmy spać, gdyż pobudkę zaplanowaliśmy na godzinę 4 rano. Po lekkim śniadaniu wyruszyliśmy w stronę szczytu. Choć góra podobna do Matterhornu, to jednak nieco łatwiejsza i trasa podejściowa bardzo dobrze oznakowana (na Matterhornie nie było żadnych oznaczeń). Po 2 godzinach żwawej wspinaczki wśród bloków skalnych, piargu i w wyślizganych kominkach stanęliśmy na szczycie. Ustawiono tam piękny krzyż i płaskorzeźby Jezusa i Maryi. Niesamowite wrażenie zrobiła na nas wybitność tego szczytu, ponieważ większość wierzchołków sąsiadujących z Monte Viso jest o ponad kilometr niższych. Warto było tam być przynajmniej z dwóch powodów. Pierwszy to taki, że ta góra jest symbolem dla ludzi zamieszkujących rejon Piemontu. Natomiast drugi powód to taki, że większość Włochów uważa, iż ten właśnie szczyt posłużył za wzór logo wytwórni filmowej Paramount Pictures. Po kilku minutach na szczycie udaliśmy się w drogę powrotną. Tym razem postanowiliśmy zejść bez noclegu na parking. Różnica wysokości między szczytem, a parkingiem wynosiła 2100 m. Po 7 godzinach wędrówki wsiedliśmy do samochodu, podjechaliśmy na zaprzyjaźniony kemping wziąć prysznic i udaliśmy się w stronę Polski, nawigacja pokazała ponad 1500 km.
 _____________________________________

We wrześniu lub październiku br.  planujemy spotkanie otwarte z ks. Kacprem i ks. Maciejem podczas którego szerzej opowiedzą o swojej wyprawie i pasji do zdobywania najwyższych szczytów Alp i nie tylko.

Opis zdjęć:

1. Alpejski szlak
2 Ks. Maciej na podejściu do schroniska Carrel
3. Ks. Kacper i ks. Maciej na szczycie Matterhornu
4. Ks. Maciej przy zejściu z Matterhornu
5. Krótkie okno pogodowe w kopule szczytowej
6. Zejście z Matterhornu cd.
7. Zejście z Matterhornu cd.
8. Monte Viso wieczorową porą widziane z miasteczka Paesanna
18. Ludwigshöhe
19. Lyskammy
20. Pan Jezus na szczycie Balmenhorn
21. Ks. Kacper na szczycie Lyskamm Orientale (w oddali widoczny Matterhorn)
22. Ostra grań Lyskammów
23. Cd. ostrej grani Lyskammów